Wyposażenie i wystrój kościoła pw. św. Anny w Niewodnej
Mimo tego, iż nasz kościół parafialny został wybudowany w roku 1924, to jednak na jego wyposażenie i wystrój, jak czytamy w decyzji o wpisaniu do rejestru zabytków ruchomych województwa podkarpackiego, "składają się elementy barokowe z XVII i XVIII wieku, pochodzące z wyposażenia dawnego kościoła drewnianego (obecnie nieistniejącego) oraz elementy neogotyckie z pocz. XX wieku zaprojektowane dla wystroju nowej, eklektycznej świątyni".
Wspomniany kościół pochodził z 1672 roku. Czas zrobił swoje. M.in. zabytkowe ołtarze są w złym stanie i aby przetwały jak najdłużej dla przyszłych pokoleń, należy je poddać natychmiastowej konserwacji.
Ważniejsze zabytki w kościele św. Anny w Niewodnej
Ołtarz główny z obrazem św. Anny - patronki parafii
OŁTARZ GŁÓWNY p.w. św. Anny późnobarokowy, architektoniczny, drewno polichromowane, pozłacane, 3 ćw. XVIII w. ok. 900 x 630 cm. Trójkondygancyjny z bramkami i nadstawkami parawanowymi po bokach. Mensa prostopadłościenna z antepedium z aplikacjami haftu wypukłego nicią metalową (złotą) z motywem kwiatów akantu i chrystogramem na purpurowym aksamicie. Tabrenakulum z tronem eucharystycznym na którym Baranek. W polu głównym w obramieniu zamkniętym rozbudowanym rocaille i kartuszem z monogramem Maryi obraz "Św. Anny Samotrzecia ze św. Józefem", flankowany dwoma parami kolumn o trzonach gładkich, kapitelach kompozytowych. Zewnętrzne kolumny wysunięte na ustawionych skośnie wysokich impostach z płycinami w których ornament rocaille. Przy wewnętrznych kolumnach na podwieszonych konsolach rzeźby stojących św. Wojciecha i św. Stanisława. Ponad kolumnami odcinki gierowanego gzymsu, przerwanego pośrodku. W II kondygnacji pośrodku rzeźba św. Michała Archanioła, po bokach skłębione obłoczki, wydatne spływy wolutowe. Po bokach rzeźby - klęczące dwa anioły. Zwieńczenie oddzielone wąskim gzymsem, na którym pośrodku promienista gloria z Okiem Opatrzności, chmurkami i główkami aniołków. Powyżej w ramie wklęsło-wypukłej z odcinków falujących wstęg roślinnych obraz "Trójca Święta". W szczycie płonący kartusz. Boki zwieńczenia falujące, na skrajnie wysuniętych odcinkach gzymsu dwa stojące wazony z kwiatami.
Bramki ołtarza ujęte wysokimi impostami z płycinami, w których motyw rocaille. Otwory drzwiowe o falującym wykroju. Powyżej parawany ażurowe z aediculami zwieńczonymi muszlowymi rocaille, flankowane kolumienkami na których wazony. Na konsolach stojące rzeźby św. Jakuba Młodszego i św. Jakuba Starszego.
Obraz św. Anny
Obraz św. Anny w głównym ołtarzu
Boczny ołtarz Serca Pana Jezusa
Opis bocznego ołtarza
Ołtarz boczny p.w. Serca Jezusowego, architektoniczny, drewno polichromowane, pozłacane, 3 ćw. XVIII w., ok. 450x250 cm. Mensa prostopadłościenna, na której nastawa jednokondygnacyjna ze zwieńczeniem. Antepedium haftowane z motywem kwiatowym. Na impostach w partii predelli z płycinami i motywem rocaille stojące dwie pary kolumn o trzonach gładkich, kapitalach kompozytowych, flankujące pole główne ołtarza. W niszy pola głównego figura Serca Pana Jezusa, pocz. XX w. W kartuszu zwieńczenia chrystogram.
BOCZNY OŁTARZ MATKI BOŻEJ NIEPOKALANEJ
CHRZCIELNICA
AMBONA
Ambona, drewno polichromowane, pozłacane. 3 ćw. XVIII w. wysokość ok.350x160 cm. Zawieszona przy filarze kościoła z wejściem z boku po zakręcanych drewnianych schodach z tralką balustradą (pocz. XX w.) Kosz o trzech ściankach lekko wypukłych, gładkich, ujętych spływami wolutowymi. U dołu zwężający się, z wolutkami i zwisem – owocem winogrona. Zaplecek z motywem ramy rocaille. Baldachim z profilowanym
Chrystus Ukrzyżowany
Rzeźba - "Chrystus Ukrzyżowany", XVII wieku, drewno polichromowane, wym. 170 x 115 cm. Chrystus zawieszony na ukosnie rozłożonych ramionach, dłonie z wyprostowanymi palcami wskazującymi i środkowym na sznurze z dwoma pętlami na przodzie i zwisem przy prawym biodrze. Ciało o silnie modelowanych mięśniach i żebrach. Głowa przechylona w prawo, osadzona na długiej szyi z pionowymi ścięgnami. Twarz o zarysie trójkątnych, wysokim czole, wystającymi kośćmi policzkowymi, krótkim nosie i zamkniętymi oczami o uniesionych zewnętrznych kącikach. Tabliczka z napisem INRI pozioma w ujęciu motywu roslinnego.
Prospekt organowy i balustrada
CHÓR MUZYCZNY, drewno polichromowane, pozłacane. Późnobarokowy, 3 ćw. XVII w., ok. 80 x 530 cm. Falujący parapet ujęty profilowanymi gzymsami, u dołu lambrekin o marszczonych zwisach, dekoracja ornamentów rocaille i luźnych gałązek róż. Cztery konsolki na których siedzące pełnoplastyczne aniołki w poruszonych pozach. W centrum przy górnym gzymsie parapetu gloria słoneczna o falujących i karbowanych obwodach, ujęta rocaille.