Wyszukiwanie

Wyposażenie i wystrój kościoła pw. św. Anny w Niewodnej

Kościół w Niewodnej

           Mimo tego, iż nasz kościół parafialny został wybudowany w roku 1924, to jednak na jego wyposażenie i wystrój, jak czytamy w decyzji o wpisaniu do rejestru zabytków ruchomych województwa podkarpackiego, "składają się elementy barokowe z XVII i XVIII wieku, pochodzące z wyposażenia dawnego kościoła drewnianego (obecnie nieistniejącego) oraz elementy neogotyckie z pocz. XX wieku zaprojektowane dla wystroju nowej, eklektycznej świątyni"

            Wspomniany kościół pochodził z 1672 roku. Czas zrobił swoje. M.in. zabytkowe ołtarze są w złym stanie i aby przetwały jak najdłużej dla przyszłych pokoleń, należy je poddać natychmiastowej konserwacji.


Ważniejsze zabytki w kościele św. Anny w Niewodnej

Główny ołtarz pw. św. Anny


Ołtarz główny z obrazem św. Anny - patronki parafii

OŁTARZ GŁÓWNY p.w. św. Anny późnobarokowy, architektoniczny, drewno polichromowane, pozłacane, 3 ćw. XVIII w. ok. 900 x 630 cm. Trójkondygancyjny z bramkami i nadstawkami parawanowymi po bokach. Mensa prostopadłościenna z antepedium z aplikacjami haftu wypukłego nicią metalową (złotą) z motywem kwiatów akantu i chrystogramem na purpurowym aksamicie. Tabrenakulum z tronem eucharystycznym na którym Baranek. W polu głównym w obramieniu zamkniętym rozbudowanym rocaille i kartuszem z monogramem Maryi obraz "Św. Anny Samotrzecia ze św. Józefem", flankowany dwoma parami kolumn o trzonach gładkich, kapitelach kompozytowych. Zewnętrzne kolumny wysunięte na ustawionych skośnie wysokich impostach z płycinami w których ornament rocaille. Przy wewnętrznych kolumnach na podwieszonych konsolach rzeźby stojących św. Wojciecha i św. Stanisława. Ponad kolumnami odcinki gierowanego gzymsu, przerwanego pośrodku. W II kondygnacji pośrodku rzeźba św. Michała Archanioła, po bokach skłębione obłoczki, wydatne spływy wolutowe. Po bokach rzeźby - klęczące dwa anioły. Zwieńczenie oddzielone wąskim gzymsem, na którym pośrodku promienista gloria z Okiem Opatrzności, chmurkami i główkami aniołków. Powyżej w ramie wklęsło-wypukłej z odcinków falujących wstęg roślinnych obraz "Trójca Święta". W szczycie płonący kartusz. Boki zwieńczenia falujące, na skrajnie wysuniętych odcinkach gzymsu dwa stojące wazony z kwiatami.

Bramki ołtarza ujęte wysokimi impostami z płycinami, w których motyw rocaille. Otwory drzwiowe o falującym wykroju. Powyżej parawany ażurowe z aediculami zwieńczonymi muszlowymi rocaille, flankowane kolumienkami na których wazony. Na konsolach stojące rzeźby św. Jakuba Młodszego i św. Jakuba Starszego.

Obraz św. Anny

Obraz św. Anny


Obraz św. Anny w głównym ołtarzu

Obraz „św. Anny Samotrzecia ze św. Józefem” - w głównym ołtarzu, płótno, olej, 180x170 cm. 2 poł. XVII w. (?) wg Rubensa. W centrum siedząca Matka Boża, na której kolanach stojące Dzieciątko ujmujące Matkę za szyję. Za nimi stojąca św. Anna, opierająca rękę o ramiona córki. Z tyłu św. Józef, lewą dlonią zasłaniającą usta. Za nim fragment architektury. Od lewej w oddali otwarta przestrzeń z krajobrazem o odległym horyzoncie, drzewami i krzewami. W lewym dolnym narozniku obrazu wiklinowe kosze z białymi i czerwonymi tkaninami i szarym płótnem.

Boczny ołtarz Serca Pana Jezusa

Boczny ołtarz Serca Pana Jezusa


Opis bocznego ołtarza

Ołtarz boczny p.w. Serca Jezusowego, architektoniczny, drewno polichromowane, pozłacane, 3 ćw. XVIII w., ok. 450x250 cm. Mensa prostopadłościenna, na której nastawa jednokondygnacyjna ze zwieńczeniem. Antepedium haftowane z motywem kwiatowym. Na impostach w partii predelli z płycinami i motywem rocaille stojące dwie pary kolumn o trzonach gładkich, kapitalach kompozytowych, flankujące pole główne ołtarza. W niszy pola głównego figura Serca Pana Jezusa, pocz. XX w. W kartuszu zwieńczenia chrystogram.


BOCZNY OŁTARZ MATKI BOŻEJ NIEPOKALANEJ

Ołtarz Matki Bożej


OPIS BOCZNEGO OŁTARZA MATKI BOŻEJ
 
Architektoniczny, drewno polichromowane, pozłacane, 3 ćw. XVIII w.,ok.. 450x250 cm. Mensa prostopadłościenn, na której nastawa jednokondygnacyjna ze zwieńczeniem. Antypedium haftowane z motywem kwiatowym. Na impostach w partii predelli z płycinami i motywem rocaille stojące dwie pary kolumn o trzonach gładkich, kapitelach kompozytowych, flankujące pole główne ołtarza. W obramieniu zakończonym rozbudowanym rocaile z kartuszem wtórnie ustawiona figura Matki Bożej Niepokalanej z pocz. XX w. W zwieńczeniu kartusz z monogramem Maryi i dwie główki aniołów gierowanych gzymsach stojące wolutowe konsolki.

CHRZCIELNICA

Chrzcielnica


Chrzcielnica, pocz. XX w. (z wykorzystaniem detalu snycerskiego z XVII w.?), drewno politurowane, pozłacane. Wym. 278x90 cm.   W formie kielicha na osmiobocznej, dwustopniowej podstawie. Trzon, dołem wypukły, ujęty liściem akantu. Powyżej opaska z wywiniętych wolutek i zwisów roslinnych. Kielich czaszy ujęty wieńcem mięsistych liści akantu. Czasza ośmioboczna z grilandami kwiatowymi na każdym boku. Powyżej profil z oranmentem wolich oczu. Pokrywa zwężająca się, z uskrzydlonymi główkami aniołów. Szczyt pokryty w formie ażurowej architektonicznej arkady na planie kolistym, spiętej wolutami na których motyw kwiatu akantu i krzyżyk o ramionach liściastych. Wewnątrz arkadki grupa rzeźbiarska „Chrzest Chrystusa”.

AMBONA

Ambona


Ambona, drewno polichromowane, pozłacane. 3 ćw. XVIII w. wysokość ok.350x160 cm. Zawieszona przy filarze kościoła z wejściem z boku po zakręcanych drewnianych schodach z tralką balustradą (pocz. XX w.) Kosz o trzech ściankach lekko wypukłych, gładkich, ujętych spływami wolutowymi. U dołu zwężający się, z wolutkami i zwisem – owocem winogrona. Zaplecek z motywem ramy rocaille. Baldachim z profilowanym gzymsem gierowanym, u dołu lambrekin. Powyżej na spływach wolutowych uniesione zwieńczenie baldachimu na którym rzeźba – grający na trąbie anioł. Na gzymsie dwie luźno ustawione figury aniołów w poruszonych pozach (ustawione wtórnie?)


Chrystus Ukrzyżowany

Rzeźba - "Chrystus Ukrzyżowany", XVII wieku, drewno polichromowane, wym. 170 x 115 cm. Chrystus zawieszony na ukosnie rozłożonych ramionach, dłonie z wyprostowanymi palcami wskazującymi i środkowym na sznurze z dwoma pętlami na przodzie i zwisem przy prawym biodrze. Ciało o silnie modelowanych mięśniach i żebrach. Głowa przechylona w prawo, osadzona na długiej szyi z pionowymi ścięgnami. Twarz o zarysie trójkątnych, wysokim czole, wystającymi kośćmi policzkowymi, krótkim nosie i zamkniętymi oczami o uniesionych zewnętrznych kącikach. Tabliczka z napisem INRI pozioma w ujęciu motywu roslinnego.


Prospekt organowy i balustrada

 

CHÓR MUZYCZNY, drewno polichromowane, pozłacane. Późnobarokowy, 3 ćw. XVII w., ok. 80 x 530 cm. Falujący parapet ujęty profilowanymi gzymsami, u dołu lambrekin o marszczonych zwisach, dekoracja ornamentów rocaille i luźnych gałązek róż. Cztery konsolki na których siedzące pełnoplastyczne aniołki w poruszonych pozach. W centrum przy górnym gzymsie parapetu gloria słoneczna o falujących i karbowanych obwodach, ujęta rocaille.


Prospekt organowy

 

Prospekt organowy, pocz. XX w., drewno politurowane. Neogotycki. Szafa siedmiowieżyczkowa z wimpergami, sterczynami, żabkami i kwiatonami w zwieńczeniach. Wiezyczki oddzielone wąskimi pilastrami.


Dzisiaj jest

piątek,
28 lipca 2017

(209. dzień roku)

Zegar

Święta

Piątek, XVI Tydzień zwykły Rok A, I Dzień powszedn

Liturgia słowa

Czytania:

  • Ewangelia:

Sonda

Co sądzisz o naszej stronie internetowej?

Bardzo dobra

Dobra

Mogła by być lepsza

Dobrze, że przynajmniej jest taka


Licznik

Liczba wyświetleń:
1713401