OGNISKO MISYJNE

Sobór Watykański II przypomniał, że Kościół jest ze swej natury misyjny, podkreślając odpowiedzialność całego ludu Bożego za ewangelizacje. Dlatego wszystkie wspólnoty chrześcijańskie powinny włączyć się w dzieło szerzenia Dobrej Nowiny oraz do odpowiedzialności za zbawienie innych.

W diecezji rzeszowskiej w 1995 r. Biskup Ordynariusz powołał Diecezjalne Dzieło Misyjne, aby troszczyło sie bezpośrednio o misjonarzy z naszej diecezji. Na ten cel jest przeznaczona m.in. składka z I-szego piątku miesiąca.

SPOTKANIA OGNISKA MISYJNEGO

Spotykania członków Ogniska misyjnego w naszej parafii odbywają sie (raz w miesiącu) w poniedziałki po pierwszej niedzieli miesiąca, po Mszy św. wieczornej.

Zapraszamy młodzież ze Szkóly Podstawowej i Gimnazjum na nasze spotkania.

POCZĄTKI NASZEJ GRUPY

Nasze początki wiążą się z Tygodniem Misyjnym, który przeżywaliśmy ubiegłego roku. Dnia 25 października 2004 r. powołaliśmy zarząd.

Przewodniczącą została Magdalena Szymańska, zastępcą Paulina Leśniak, sekretarzem i kronikarzem Agata Gajewska i Jolanta Żółtek.
Członkowie: Urszula Drygaś, Jolanta Bryda, Kinga Rypyść, Anna Włodyka, Paulina Weron i Joanna Przystaś.

Początkowo w roku szkolnym 2004/2005 spotykaliśmy się na terenie Szkoły Podstawowej w Niewodnej, a ponieważ większa część członków przeszła do Gimnazjum (cały zarząd), dlatego obecnie spotykamy się przy parafii św. Anny w Niewodnej.

Dzięki temu do naszego grona dołączyła się młodzież Gimnazjum z Wiśniowej należąca do naszej parafii, a mianowicie: Aneta Wiater, Dorota Nizicka i Dorota Wójcik.
Mamy nadzieję, że także inni przyłączą się do nas.

Bieszczady 2007

Ognisko Misyjne podbija Bieszczady

W dniach 31.07-01.08.2007r. Ognisko Misyjne wybrało się na długo oczekiwaną wycieczkę w Bieszczady.

Naszą wyprawę rozpoczęliśmy poranna Mszą Św. W naszym parafialnym kościele. Około godz. 900 czasu lokalnego :) wyjechaliśmy busem do I punktu wycieczki, mianowicie do Wetliny. Tam też zdobyliśmy  Połoninę Wetlińską (1228m n. m. p.), skąd roztaczają się przepiękne widoki na Bieszczady. Po dłuższym odpoczynku na szczycie ruszyliśmy w dalszą drogę. Schodząc z góry zatrzymaliśmy się nad mała i spokojna rzeczką. Tam każdy mógł posilić się przywiezionymi przez siebie kanapkami. Następnie udaliśmy się do naszego miejsca noclegowego- parafii w Dwerniku, gdzie bardzo serdecznie ugościł nas ks. Zenon Bieszczad.

Wieczorem przy dźwiękach gitary i ognisku zjedliśmy przepyszna kolacje na świeżym powietrzu.

Następnego dnia wyruszyliśmy do uroczej Chaty Socjologa na górze Otryt. Dalej wędrowaliśmy szczytami, m. in. przez Trohaniec (939m n. m. p.) i szczęśliwie wróciliśmy do naszego busa.

Kolejnym punktem wyprawy był zalew w Polańczyku. Tam mieliśmy też czas wolny, który większość wykorzystała na zjedzenie ciepłego posiłku, a także na zrobienie pamiątkowych zdjęć.

Następnym – ostatnim – miejscem, które mogliśmy odwiedzić na tej wycieczce była malownicza Solina. Jeszcze tylko ostatnie zdjęcia, pamiątki… Gdy minął nam wolny czas, z żalem wracaliśmy do domu zmęczeni, ale szczęśliwi.

Mamy nadzieję, że nie jest o ostatnie wycieczka Ogniska Misyjnego.

Piękne są Bieszczady

Ognisko Misyjne w Bieszczadach

Kolejny rok działalności Ogniska misyjnego

Sprawozdanie z działalności Ogniska misyjnego - Rok 2006

Rok 2006 rozpoczęliśmy jako "Kolędnicy misyjni". Dnia 08.01.06r. w Uroczystość Chrztu Pańskiego młodzież z naszego koła kolędowała w domach parafian z Niewodnej i Wiśniowej. Łącznie zebraliśmy kwotę 701zł., która została przeznaczona na cele misyjne.
Z programem "Kolędnicy misyjni" wystąpiliśmy podczas Opłatka Parafialnego w dn. 22 stycznia w Domu Strażaka w Niewodnej.
Prowadziliśmy 4 zbiórki do puszek: jedna w maju dla chorego chłopca, druga 15 X 2006 r., z racji Dnia papieskiego - "Dzieło Nowego Tysiąclecia", trzecia w Pierwszą Niedzielę Adwentu (3 grudnia) jako pomoc dla św. Mikołaja, oraz czwarta w Drugą Niedzielę Adwentu (10 grudnia) dla Kościoła na Wschodzie.
Przy akompaniamencie gitar siewaliśmy w czasie kilku Mszy św., prowadziliśmy misyjną Drogę Krzyżową, nabożeństwo różańcowe, uczestniczyliśmy w adoracjach.
Cieszymy się, że za pracę w Ognisku misyjnym Ks. Proboszcz nagrodził nas organizacją spotkań przy ognisku, jak również wyjazdów turystyczno-krajoznawczych. Dużym przeżyciem było dla nas zdobycie góry Liwocz i zwiedzenie pustelni św. Jana z Dukli.
Mamy nadzieję, że "Ognisko misyjne" będzie rozwijać się nadal. Zapraszamy do naszego stowarzyszenia wszystkich chętnych do niesienia pomocy innym.

Kolędnicy misyjni

Ognisko misyjne - Kolędnicy misyjni 2007

Już po raz drugi po długich przygotowaniach, którym przewodniczył Ks. Proboszcz Henryk Czajka młodzież z naszego Ogniska misyjnego ponownie wyruszyła nieść pomoc potrzebującym dzieciom z innych kontynentów zbierając ofiary jako „Kolędnicy misyjni”.
W tym roku zadaliśmy sobie trochę więcej trudu, gdyż kolędowaliśmy przez 2 dni, tj. 06 i 07.01.br. Pierwszego dnia pogoda nam sprzyjała, bo chociaż było zimno i pochmurno, to nie padało, jedynie pojedyncze krople od czasu do czasu spadały na nasze głowy. Drugiego dnia było nam trochę trudniej - zaczęło lać jak z cebra, ale nawet to nie zgasiło naszego zapału. W strugach deszczu maszerowaliśmy, aby apelować o pomoc dla dzieci, które głodują.
Przepraszamy, że nie udało nam się dotrzeć do wszystkich domów w naszej parafii. Obiecujemy, że w pierwszej kolejności przyjdziemy do Was za rok.
Z programem "Kolędnicy misyjni" wystąpiliśmy także na "Spotkaniu opłatkowym", które odbyło się 14 stycznia br. w Domu Strażaka w Niewodnej.
W wielu domach spotkała nas zaskakująca życzliwość i serdeczność. Za to, że szczodrym groszem poratowaliście biedne dzieci i pomogliście zapalić światło nadziei na całym świecie dziękujemy słowami:
„ Bóg Wam zapłać, dobrzy ludzie.
Kto daje dla braci,
Temu nigdy nie braknie,
Ten nigdy nie traci”.

WAKACYJNE WĘDROWANIE

Dorota Nizicka

W sobotni poranek 10 czerwca br. wyruszamy z naszym ks. Proboszczem Henrykiem Czajką na wycieczkę.
Celem naszej wędrówki było zdobycie góry Liwocz. Gdy dojechaliśmy na miejsce, zabraliśmy plecaki i wyruszyliśmy w drogę. I tu pogoda nas zaskoczyła, bo znów zaczęło padać. Na szczęście drzewa osłaniały nas przed deszczem.
Szliśmy przez las, po bardzo łagodnym zboczu góry, mijając pięknie wykonane stacje Drogi Krzyżowej. Po półgodzinnym marszu, góra została zdobyta! Na szczycie Liwocza znajduje się Krzyż Milenijny, z tarasem widokowym, skąd roztacza się piękny widok na okoliczne miejscowości a dalej w perspektywie widać niekiedy Tatry. Widoczność była trochę ograniczona, ale i tak można było podziwiać przepiękne widoki. Było dla nas wielkim zaskoczeniem, że niedaleko Krzyża umieszczone są naturalnej wielkości figury przedstawiające scenę narodzin Pana Jezusa. Po obejrzeniu figur, zaczęliśmy schodzić z Liwocza. Idąc szlakiem u podnóża góry Liwocz w Ujeździe, byliśmy przy drugim Krzyżu Milenijnym, gdzie czekał na nas bus. Następnie pojechaliśmy do zabytkowego Biecza. Tam zwiedzaliśmy stary kościół, w którym ponoć kiedyś była święta Królowa Jadwiga. Rozpadało się na dobre i z żalem wracaliśmy do naszych domów.
Ale to nie koniec naszych wędrówek. Kilkanaście dni później, tj. 13 lipca br. wyjechaliśmy na kolejną wycieczkę, tym razem do Dukli. Po drodze w Krośnie zatrzymaliśmy się przy pomniku Ojca Świętego Jana Pawła II. Tam mogliśmy zobaczyć dwa papieskie dęby, zasadzone w rocznicę pobytu Papieża Polaka w Krośnie, noszące imiona Jan i Paweł. Na chwilę zatrzymaliśmy się w Miejscu Piastowym, zwiedziliśmy muzeum bł. ks. Bronisława Markiewicza, w którym zgromadzono zdjęcia , książki i inne przedmioty i pamiątki związane z życiem założyciela Zgromadzenia Św. Michała Archanioła. Jest w nim także kurtka Papieża Jana Pawła II, w której spędził wakacje w Alpach, a także ornat, w którym sprawował Mszę św. w Miejscu Piastowym jako kardynał. Widzieliśmy też przedmioty (sutanny, mitry, medale) należące do ks. bp Jana Chrapka, który zanim został biskupem należał do Zgromadzenia Księży Michalitów. Kilka lat temu zginął on tragicznie w wypadku samochodowym.
Po wyjściu z muzeum udaliśmy się do głównego celu naszej wycieczki, mianowicie do Dukli. Gdy byliśmy na miejscu, poszliśmy do muzeum Wojska Polskiego. Później pomaszerowaliśmy do kościoła Ojców Bernardynów, w którym znajdują się relikwie św. Jana z Dukli. Następnie pan kierowca zawiózł nas do pustelni św. Jana. Szliśmy szlakiem, obok którego znajdowały się stacje Drogi Krzyżowej.
Doszliśmy do małego kościółka, pod którym znajduje się "złota studnia", czyli cudowne źródełko. Oczywiście zaczerpnęliśmy trochę leczniczej wody, którą zabraliśmy do domu.
Na zakończenie wycieczki pojechaliśmy odpocząć nad spokojną i malowniczą rzeką Jasiołką.
Czas nieubłaganie jednak płynął i nasza wyprawa dobiegła końca. Pora wracać do domu. Szkoda, ale cieszymy się bardzo, że nasza praca w Ognisku Misyjnym została hojnie nagrodzona. Bóg zapłać Księże Proboszczu za wspólne wędrowanie i czas, który nam poświęciłeś. Mamy cichą nadzieję, że może zaprosisz nas za rok.

Kolędnicy misyjni

Kólko misyjne z parafii Niewodna - Klędnicy misyjni 2008

Powrót

Kolędnicy Misyjni 2008

Tradycją lat ubiegłych członkowie parafialnego Ogniska Misyjnego odwiedzali domy parafian jako Kolędnicy Misyjni. W tym roku kolędowaliśmy 05 i 13 stycznia 2008r.

Kolędnicy Misyjni to akcja ogólnopolska. Rozpoczęła się ona 26.12.2007 r. W tym roku zbieraliśmy datki na projekty w Peru (budowa domów dla peruwiańskich dzieci ulicy, szkół dla dzieci pozbawionych dostępu do edukacji, opieka medyczna dla chorych, opieka i stypendia dla dzieci zmuszanych do pracy i formacja chrześcijańska).
          W latach poprzednich nie odwiedziliśmy znacznej grupy parafian, gdyż w kole było nas mniej. Od niedawna nasze Ognisko liczy już prawie 20 członków, więc stworzyliśmy trzy grupy. Opracowaliśmy scenariusz i po wielu próbach i żmudnych przygotowaniach ruszyliśmy kolędować w Wiśniowej, Kalembinie, Niewodnej i w Jazowej.
        Podczas odwiedzania domów parafian mieliśmy nie tylko okazję do spełnienia dobrego uczynku, miłego spędzenia czasu oraz bliższego poznania nowych członków, lecz sami uświadomiliśmy sobie, jak wiele naszych rówieśników potrzebuje naszej pomocy. Mamy nadzieję, że ta piękna tradycja w naszej parafii nie zaginie, a Ognisko Misyjne zyska sobie jeszcze więcej członków. Zapraszamy na spotkania w każdą I środę miesiąca po Mszy św.
         „Bóg zapłać" za składane ofiary na cele misyjne, a także za miłe przyjęcie nas w swoich domach.
 Kończąc przytoczę słowa Sługi Bożego Jana Pawła II: „Człowiek jest wielki nie przez to, co ma, nie przez to, kim jest, lecz przez to, czym dzieli się z innymi”.

Podsumowanie działalności

Podsumowanie działalności Ogniska Misyjnego za rok 2007

Rok 2007 rozpoczęliśmy tradycyjnie zbierając ofiary jako Kolędnicy Misyjni. W dniach 6-7 stycznia odwiedzaliśmy domy parafian w Niewodnej, Kalembinie i Wiśniowej. Z programem kolędniczym wystąpiliśmy także na Parafialnym Spotkaniu Opłatkowym w dniu 14 stycznia w Domu Strażaka w Niewodnej.

W drugą niedzielę Wielkiego Postu  młodzież z naszej wspólnoty przeprowadziła zbiórkę pieniędzy na pomoc dla głodujących dzieci z całego świata. Zebraliśmy kwotę 207zł. W okresie Wielkiego Postu członkowie koła prowadzili także Misyjną Drogę Krzyżową.

W naszej działalności nie zabrakło też miejsca na rozrywkę. 14 czerwca wraz z ks. Proboszczem zorganizowaliśmy spotkanie przy grillu. Przy dźwiękach gitary zjedliśmy przepyszną kolacje na świeżym powietrzu, mieliśmy również okazję nie tylko umocnić stare znajomości, ale również bliżej poznać kilku nowych członków.

5 sierpnia zbieraliśmy pieniądze na rzecz poszkodowanych przez trąbę powietrzną, a także na pomoc rodzinom i poszkodowanym w katastrofie autokarowej w Grenoble. Zebraną kwotę - 898zł przekazaliśmy na konto Caritas Diecezji Rzeszowskiej.

W dniach 31.07-01.08 nasze Ognisko wybrało się na długo oczekiwaną wycieczkę w Bieszczady, którą rozpoczęliśmy Mszą św. w naszym parafialnym kościele. Najpierw udaliśmy się do Wetliny, skąd zdobyliśmy Połoninę Wetlińską (1228m n.p.m.). Następnie udaliśmy się do naszego miejsca noclegowego, mianowicie do parafii w Dwerniku, gdzie bardzo serdecznie ugościł nas ks. Zenon Bieszczad. Następnego dnia wyruszyliśmy do Chaty Socjologa na górze Otryt. Później zdobyliśmy Trohaniec i szczęśliwie, choć z małymi przeszkodami, wróciliśmy do naszego busa. Kolejnym, ostatnim punktem wyprawy były zalewy w Polańczyku i Solinie.

W niedzielę, 14 października, obchodziliśmy VII Dzień Papieski, którego hasłem były słowa: „Jan Paweł II- Obrońca godności człowieka”. Młodzież z Kółka Misyjnego w ramach „Dzieła Nowego Tysiąclecia” przeprowadziła przed każdą Mszą św. zbiórkę do puszek. Zebrane pieniądze (628zł) zostały przekazane do Kurii na tzw. Stypendia dla zdolnej, a ubogiej młodzieży.

W drugą niedzielę Adwentu, 9 grudnia, zebraliśmy fundusz jako pomoc dla Kościoła na Wschodzie w kwocie 463 zł.

Pod koniec roku do naszej organizacji przyłączyło się 11 nowych członków, z czego bardzo się cieszymy. Są nimi: Sylwia Bryda, Łukasz Wójtowicz, Monika Nowak, Dominik Wójcik, Ewelina Wiater, Mateusz Wiater, Wojciech Wójcik, Kamil Tomaszewski, Martyna Siuta, Agata Włosek i Wioletta Włosek.

Nasze koło ciągle się rozwija. Wydawać by się mogło, że w porównaniu z innymi grupami nasza grupa nie robi tak dużo, jednak staramy się na miarę naszych możliwości.

Zapraszamy wszystkich chętnych na spotkania Ogniska Misyjnego w każdą I środę miesiąca po wieczornej Mszy św.

Grupa kolędnicza

Ognisko misyjne - Kolednicy misyjni - 27.12.2008

Dorota Wójcik

Podsumowanie
działalności Ogniska Misyjnego
za rok 2008

Rok 2008 rozpoczęliśmy kolędowaniem misyjnym. Już kolejny raz uczestniczymy  w tym przedsięwzięciu. Tym razem datki przeznaczyliśmy na budowę domów "dzieciom ulicy" w Peru.
 W różnych okresach roku zbieraliśmy pieniądze do puszek. Dzięki hojności parafian pomogliśmy wielu potrzebującym. Organizowaliśmy również ogniska, przy których przez śpiew i rozmowy integrowaliśmy się z nowymi członkami.
 23 czerwca wraz  z KSM-em  udaliśmy się do Wał-Rudy, czyli miejscowości, z której pochodziła błogosławiona Karolina Kózka. Dzięki tej wycieczce mogliśmy lepiej poznać tę interesującą postać, jaką jest nastoletnia błogosławiona. Kilka razy  uświetnialiśmy naszym śpiewem Msze święte, a w październiku, w Tygodniu Misyjnym, prowadziliśmy nabożeństwa różańcowe, modląc się w intencji misji i misjonarzy.
 W noc andrzejkową urządziliśmy dla naszej wspólnoty dyskotekę. Również w tym dniu rozmawialiśmy o przyszłości naszego Ogniska Misyjnego, wybraliśmy nowych  kronikarzy, którymi zostały: Sylwia Bryda, Monika Nowak i Martyna Siuta. Obecnie w naszej wspólnocie działa już około dwudziestu osób.
 W  dniach 27-28 grudnia 2008 r. - wędrowaliśmy po całej parafii jako kolędnicy misyjni. W tym roku podczas naszego kolędowania zbieraliśmy ofiary dla dzieci w Papui - Nowej Gwinei.
 Pragnę bardzo serdecznie podziękować wszystkim za miłe przyjęcie nas w domach i za datki nam ofiarowane. Niechaj w Waszym domu radość zawsze gości. Niech nie braknie chleba, wiary i miłości. Niechaj pokój i zgoda serca jednoczy, jak w tę Noc Cudu w betlejemskiej grocie.
 Dzięki Waszej hojności i naszej - nie ukrywam, czasem ciężkiej pracy, przetrwaliśmy koleiny rok. Mamy nadzieję, że w bieżącym roku w jeszcze liczniejszym gronie będziemy mogli wspomagać dzieło misyjne.
 Serdecznie zapraszamy dzieci i młodzież na nasze spotkania, które odbywają się w Domu Parafialnym w pierwsze środy miesiąca po Mszy św.

Wycieczka Ogniska Misyjnego, KSM-u i ministrantów

Wycieczka Ogniska Misyjnego, KSM-u i ministrantów do Nowego Żmigrodu, Katów - Góra Grzywacka, Krempnej i na Folusz - 25.06.2009 r.